1. Startsida
  2. Tumba bruksmuseum erbjuder corona-anpassad verksamhet

Tumba bruksmuseum erbjuder corona-anpassad verksamhet

Den 30 april öppnar Tumba bruksmuseum igen efter den tillfälliga stängningen. Museet har anpassat sin verksamhet till i huvudsak utomhusaktiviteter efter den rådande situationen med anledning av coronaviruset.

Under våren och sommaren kommer besökarna bland annat att kunna ta del av en rad aktiviteter som vi genomför utomhus i den vackra parken, till exempel Sedeljakten som är ett quiz för hela familjen och brukspromenad för föräldralediga. Brukscaféet har anpassat sitt sortiment för att kunna avnjutas i parken, säger museets enhetschef Elin Ekeroth Kjellgren.

Tumba bruksmuseum följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer med anledning av covid-19. Det innebär att vi anpassat vår verksamhet och utbud samt vidtagit flera åtgärder för att minska risken för eventuell smittspridning.

Bland annat har vi:

• Begränsningar av antal besökare i våra hus och vid caféet.

• Anpassat våra gruppvisningar så att avstånd kan hållas, exempelvis med brukspromenaden som genomförs utomhus.
  • Vid bokade visningar för grupper anpassas antalet deltagare efter rummens storlek.
  • Våra digitala aktiviteter fortsätter så att det går att ta del av programverksamheten på distans.
  • I vår entré, i caféet och serveringen finns handsprit och på våra toaletter finns naturligtvis tvål.
  • Vi ökar frekvensen av städning på extra utsatta ytor såsom handtag och räcken.

Utomhusaktiviteter:

• Brukspromenad för föräldralediga

• Sedeljakten - ett familjequiz i parken
  • Boule och kubb - låna bouleplanen eller ett kubbspel i brukets vackra park.
  • Söndagar i pappersverkstan - flyttar utomhus
  • Bild- och formläger för unga

Ta del av vårt digitala utbud:

• Instagram Stories – små korta visningar

• Kaffepausvisning för seniorer
  • Kurs i papperstillverkning
  • Digitala visningar för SFI, skolor, äldreboenden
  • Audioguide

För mer information om vårens och sommarens program se www.tumbabruksmuseum.se Museet och Brukscaféet håller öppet torsdag till söndag kl. 11.00 – 16.00.

Elin Ekeroth Kjellgren

Verksamhetsansvarig