Två elever som gör eget papper med handavtryck.
Foto: Ola Myrin, Tumba bruksmuseum/SHM.
  1. Startsida
  2. Skola
  3. Lågstadiet

Lågstadiet

Hur levde egentligen människorna på Tumba bruk och hur går sedelpapperstillverkning till? Vi erbjuder visningar om sedlarnas historia och visar hur handpapperstillverkningen går till. Välj bland fem olika visningar för lågstadieklasser, på plats i museet eller digitalt.

Program lågstadiet

På platsDigitalt

Livet och arbetet på Tumba bruk

En visning om hur människor har levt och arbetat på sedelpappersbruket sedan år 1755 fram till idag. I dialog reflekterar vi kring brukssamhällets funktioner, jämställdhet och barnens liv på bruket.

Årskurs

Passar årskurs 1-3.

Plats

Erbjuds både digitalt via Teams och på plats i museet.

Tidsåtgång

Beräknad tidsåtgång är 45 minuter.

Antal deltagare

15 elever per grupp för skolvisningar på plats i museet. Två halvklasser kan gå parallella visningar. Vid digitala skolvisningar ges vissa i halvklass och andra i helklass.

Kopplat till läroplanen

Historia och samhällskunskap

Eleven visar grundläggande kunskaper om geografiska och historiska förhållanden, samhällsförhållanden och religiösa traditioner. Eleven beskriver likheter och skillnader samt orsaker och konsekvenser i sammanhang som är relevanta för ämnena. Eleven samtalar om människors livsfrågor och levnadsvillkor samt om miljöfrågor och andra samhällsfrågor ur olika perspektiv.

Svenska

Eleven samtalar om elevnära frågor och ämnen och ställer frågor, ger kommentarer och framför egna åsikter. När eleven berättar om vardagliga händelser beskriver eleven dem så att innehållet tydligt framgår. Dessutom ger och tar eleven enkla muntliga instruktioner.

Svenska som andra språk

Eleven visar ett grundläggande ordförråd i samtal om elevnära frågor och ämnen. I samtalen ställer eleven frågor, ger kommentarer och framför egna åsikter. När eleven berättar om vardagliga händelser beskriver eleven dem så att det huvudsakliga innehållet framgår. Dessutom ger och tar eleven enkla muntliga instruktioner. Eleven uppmärksammar när språkliga missförstånd uppstår och ber då om förtydliganden.

Boka program

På plats

Händer i rörelse – avtryck i papper

En interaktiv visning om vattenmärket i våra sedlar där eleverna gör egna vattenmärken med hjälp av sina händer.

Ålder

Passar årskurs 1-3.

Plats

Visningen erbjuds endast på plats på museet.

Kopplat till läroplanen

Svenska

Eleven samtalar om elevnära frågor och ämnen och ställer frågor, ger kommentarer och framför egna åsikter. När eleven berättar om vardagliga händelser beskriver eleven dem så att innehållet tydligt framgår. Dessutom ger och tar eleven enkla muntliga instruktioner.

Svenska som andra språk

Eleven visar ett grundläggande ordförråd i samtal om elevnära frågor och ämnen. I samtalen ställer eleven frågor, ger kommentarer och framför egna åsikter. När eleven berättar om vardagliga händelser beskriver eleven dem så att det huvudsakliga innehållet framgår. Dessutom ger och tar eleven enkla muntliga instruktioner. Eleven uppmärksammar när språkliga missförstånd uppstår och ber då om förtydliganden.

Boka program

En hand som pressas mot pappersmassa.
Eleverna får testa att tillverka papper och göra ett handavtryck. Foto: Erik Lernestål, Tumba bruksmuseum/SHM.
Digitalt

Vad är papper?

En interaktiv visning om papperets funktion och kvalité. Vad som gör att ett papper är just ett papper och vilka råmaterialen är och tillverkningens olika moment. Avslutningsvis tillverkar vi papper för hand.

Ålder

Passar årskurs 1-3.

Plats

Visningen erbjuds endast digitalt via Teams.

Kopplat till läroplanen

Ämnet Historia

Eleven visar grundläggande kunskaper om historiska samhällsförhållanden. Eleven beskriver likheter och skillnader samt orsaker och konsekvenser i sammanhang som är relevanta för ämnena. Eleven samtalar om människors livsfrågor och levnadsvillkor samt om miljöfrågor och andra samhällsfrågor ur olika perspektiv.

Svenska

Eleven samtalar om elevnära frågor och ämnen och ställer frågor, ger kommentarer och framför egna åsikter. När eleven berättar om vardagliga händelser beskriver eleven dem så att innehållet tydligt framgår. Dessutom ger och tar eleven enkla muntliga instruktioner.

Svenska som andra språk

Eleven visar ett grundläggande ordförråd i samtal om elevnära frågor och ämnen. I samtalen ställer eleven frågor, ger kommentarer och framför egna åsikter. När eleven berättar om vardagliga händelser beskriver eleven dem så att det huvudsakliga innehållet framgår. Dessutom ger och tar eleven enkla muntliga instruktioner. Eleven uppmärksammar när språkliga missförstånd uppstår och ber då om förtydliganden.

Boka program

Digitalt

Papperslådan

Kreativt arbete i skolan med handledning av museets pedagoger via Teams.

Ni får både två digitala visningar (en per halvklass) samt workshops i anslutning till respektive visning. Allt material levereras i förväg till er förpackat i en låda. Där hittar ni till exempel pappersform, pappersmassa, guskfiltar, namnlappar samt instruktioner för hantering. När papperna har torkat plockar ni ihop materialet och skickar enkelt tillbaka lådan med bifogad förbetald adresslapp.

Under visningen introducerar vi gruppen till papper som material, dess historia och visar hur tillverkningsprocessen går till. Detta gör vi digitalt på Teams. I workshopen gör ni eget papper på plats hos er genom att använda materialet i lådan som kommer till er några dagar i förväg. Vi finns fortsatt med er digitalt under workshopen för support i tillverkningens olika moment.

Tips!

För er som vill fördjupa er i papper som tema finns vår kompetensutveckling Pappersskolan för lärare. Hör av er så berättar vi mer.

Ålder

Passar årskurs 2-3.

Plats

Visningen erbjuds endast digitalt via Teams.

Tidsåtgång

Papperslådan tar 60 minuter.

Antal deltagare

15 elever per grupp för skolvisningar på plats i museet. Två halvklasser kan gå parallella visningar. Vid digitala skolvisningar ges vissa i halvklass och andra i helklass.

Kopplat till läroplanen

Historia och samhällskunskap

Eleven visar grundläggande kunskaper om geografiska och historiska samhällsförhållanden. Eleven beskriver likheter och skillnader samt orsaker och konsekvenser i sammanhang som är relevanta för ämnena. Eleven samtalar om människors livsfrågor och levnadsvillkor samt om miljöfrågor och andra samhällsfrågor ur olika perspektiv.

Eleven använder begrepp, metoder och verktyg från de samhällsorienterande ämnena.

Svenska

Eleven samtalar om elevnära frågor och ämnen och ställer frågor, ger kommentarer och framför egna åsikter. När eleven berättar om vardagliga händelser beskriver eleven dem så att innehållet tydligt framgår. Dessutom ger och tar eleven enkla muntliga instruktioner.

Svenska som andra språk

Eleven visar ett grundläggande ordförråd i samtal om elevnära frågor och ämnen. I samtalen ställer eleven frågor, ger kommentarer och framför egna åsikter. När eleven berättar om vardagliga händelser beskriver eleven dem så att det huvudsakliga innehållet framgår. Dessutom ger och tar eleven enkla muntliga instruktioner. Eleven uppmärksammar när språkliga missförstånd uppstår och ber då om förtydliganden.

Boka program

Pris skolerbjudanden

Det kostar 600 kronor per visning. För Papperslådan är priset 1500 kronor. I priset ingår två visningar och workshop i halvklass samt allt material som behövs.

Kostnadsfria tillfällen finns.

Kostnadsfria visningar för skolor i Botkyrka kommun

Skolor i Botkyrka har kostnadsfria visningar genom ett samarbete med Botkyrka kommun.

Bokning för skolor i Botkyrka kommun

Om du är en skolklass i Botkyrka kommun så bokar du alla skolprogram via verksamhetssystemet StudyAlong.

Du behöver fylla i allt som är markerat med *

      Uppgifter om skolan

      Jag har tagit del av Statens historiska museers policy för behandling av personuppgifter och samtycker till att mina kontaktuppgifter samlas in och sparas i enlighet med dataskyddsförordningen.