Person sitter med en grönkålsplanta.
Foto: Farbror Grön

Föredrag/kurs

Trädgårdskväll: tips för odlingshöst och skörd

26 september klockan 17.30 – 19.30

Tillbringa ännu en mysig trädgårdskväll med Johannes Wätterbäck från Farbror Grön. Temat denna gång är: ”Vår bästa skördemånad är november. Tips för odlingshöst och skörd.”

Så här beskriver han kvällens innehåll: - Inte nog med att odlandet i sig ger oss underbara stunder med frösådder, omplanteringar och utplanteringar. Men när skörden nalkas går vi in i nästa nivå och får lön för mödan. Vår bästa skördemånad är hör och häpna november. Oftast lyckas vi med något och misslyckas med något annat. Men hur hanterar man skördandet så att man hinner med? Vad kan man lämna, vad måste man skörda snabbt och hur kan vi lagra och förädla våra grönsaker? Som med det mesta i livet sitter våra begräsningar i våra tankar. Just den här kvällen tänker jag inspirera och vägleda er till en mer avslappnad skördetid och samtidigt till större skördar och mer att njuta av. Var beredd på att blodsockernivåerna kommer att svaja under kvällen, av flera olika anledningar. Jag ger även odlingstips för hösten.”

Brukscaféet håller extraöppet mellan klockan 16-17.30 så det går bra att komma tidigare och köpa mat eller fika innan föreläsningen. Missa inte utställningen Jordnära - självhushållare då och nu som går att se fram till sista september. Det är fri entré till museet!

Om Farbror Grön

Johannes Wätterbäck har odlat i över 30 år allt från perenner till grönsaker och sommarblommor. Odlingarna har han och och Theres Lundén lite överallt, i staden, på landet, inomhus, utomhus, i källare och på ett tak, själva och tillsammans med andra. Grönsakerna de odlar, väljs med omsorg – de vill ha delikata ingredienser till sina gröna middagar. Sedan 2012 driver dom tillsammans bloggen farbrorgron.se och där skriver de om sina odlingsäventyr och recept. De syns också på Instagram och Facebook och driver sedan en tid en populär Facebook-grupp “Farbror Gröns Trädgårdsland”.

• Kostnad: 250 kronor. Boka biljett via Tickster.
  • Tumba bruksmuseum, Sven Palmes väg 2, Tumba 147 43
  • Inga förkunskaper behövs.