Händer håller ett delat äpple över en flätad korg.

Grundkurs i sortbestämning av äpplen

Evenemanget har redan passerat

Pomologen Mats Brokvist tar med dig på en spännande och lärorik grundkurs i sortbestämning.

Om kursen

Under kursen får du lära dig grunderna i sortbestämning, alltså hur man genom att studera olika detaljer som foder, skaft, skafthåla, kärnhus, kärnornas form på ett okänt äpple kan avgöra vilken sort det är. Kursen hålls av Mats Brokvist som är trädgårdsmästare och pomolog med lång erfarenhet av sortbestämning av både äpple och päron.

Kursen är öppen för alla som intresserar sig för frukt, du behöver inte ha några förkunskaper!

Kursen arrangeras i samarbete mellan Tumba bruksmuseum, Föreningen Sörmlandsäpplen och Studieförbundet Vuxenskolan.

Vad är pomologi?

Pomologi som kommer av latin pomum, "(träd)frukt" och grekiska logos, "ord", betyder lära eller kännedom om de olika slag av träd med frukter som tagits fram genom odling. Framförallt äpplen och päron men pomologi omfattar egentligen alla odlade frukt- och bärsorter. Till pomologin hör även kunskapen om de olika fruktsorternas växtsätt, trädens egenskaper och förstås - fruktens egenskaper och karaktär vilket är det som vi kommer att fokusera på under kursen.

Fruktens yttre egenskaper kan variera väldigt på ett och samma träd och från år till år. Täckfärgen kan vara mer eller mindre utbredd över frukten, beroende på hur solbelyst den varit på trädet, och fruktens storlek kan variera beroende på tillgången till vatten och nederbörd. Många av äpplenas mest karaktäristiska och särskiljande egenskaper hittar vi i frukten, till exempel kärnhus och kärnornas form. För att undersöka detta kommer vi under dagen skära i en mängd äpplen.

Inför kursen

Kursmaterial att själv införskaffa och ha med:

• Fruktkniv och en liten skärbräda
  • Boken “Svenska äpplen” av Görel Kristina Näslund som utgör vår kurslitteratur

Kostnad

Kursavgiften är 1900 kronor inklusive moms. Lunch ingår i kursavgiften. Medlemmar i Föreningen Sörmlandsäpplen får 100 kronor rabatt och betalar 1800 kronor inklusive moms.
Kursavgiften faktureras efter sista anmälningsdag och ska vara betald före kursstart.

Anmälan och betalning

För att anmäla dig, skicka epost till lovisa.berggren@sv.se senast den 6 september. Ange namn och personnummer på samtliga deltagare samt kontaktuppgifter (mejladress och telefonnummer) till den som ansvarar för bokningen. OBS! Glöm inte att även ange eventuella matallergier!

Varför personnummer? Orsaken till att vi frågar efter personnummer är att vi behöver styrka identiteten på personer som medverkar då vi samarbetar med Studieförbundet Vuxenskolan. Vi hanterar inte era personnummer, det är Studieförbundet Vuxenskolan som gör det åt oss och de har fungerande och säkra rutiner enligt GDPR.

Mer detaljerad information inför kursen skickas ut till alla som anmält sig och fått en bekräftad plats på onsdag 11 september.

Har du frågor om kursen? Mejla medlem@sormlandsapplen.se

Missa inte andra aktiviteter under Äppeldagarna:

• Kostnad: 1900 kronor
  • Tumba bruksmuseum, Sven Palmes väg 2, Tumba 147 43
  • Kom ihåg att ta med skärbräda, fruktkniv och kurslitteraturen!